سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانلود ، آموزش ، فول آلبوم، نرم افزار، مباحث شیعه وسنی،عکس وتصویر، با انواع خواندنی های جذاب ومطالب متفرقه دیگر

آمار
امروز 1494
 دیروز 54
 کل  1173367
لینک دوستان
فرزانگان امیدوار
شقایقهای کالپوش
TOWER SIAH POOSH
کانون فرهنگی شهدا
****شهرستان بجنورد****
.: شهر عشق :.
بوی سیب
منطقه آزاد
انسان جاری
برادران شهید هاشمی
اواز قطره
محمد قدرتی MOHAMMAD GHODRATI
کلبه تنهایی
نهِ/ دی/ هشتاد و هشت
این نیز بگذرد ...
xXx عکسدونی xXx
نمی دونم بخدا موندم
آرمان
گرگ و میش
از فرش تا عرش
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
چاهورز اسپورت و دیدنیهای ان
*مظلومیت اهل البیت(علیهم السلام)*
.:؛ حقوق و حقوقدانان ؛:.
جیگر نامه
صدفم چشم به راهتم برگرد
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
همه رقم مفت!!!!!
قلب خـــــــــــــــــــــــــــاکی
مدیا ای آر
تسنیم
عشق نردبانی برای لمس رویا ها
شاخه شکسته
تنهایی من
حروفهای زیبای انگلیسی
عشق طلاست
موج سوم
فقط به عشق تو سمیرا من این دنیا را دوست دارم
عشق بی انتها
صفاسیتی
دکتر علی حاجی ستوده
پسران جوان
آموزش های لینوکس
آموزش های مایکروسافت
سیسکو
آموزش انتقال صدا و تصویر
آموزش ستاره شناسی
موبایل مجانی
دفاع مقدس
آموزش وبلاگ نویسی
آموزشی
مرکز دانلود مهندسی عمران
بهترین دانلود ها
دانلود بهترین فیلم های 2008
آموزش خیاطی
آموزش آشپزی
آموزش داستان نویسی
آموزش برق
آموزش رانندگی
آموزش آرایشگری
آموزش تعمیر موبایل
آموزش بازیگری
آموزش مکانیک خودرو
مجله اینترنتی خانواده گی
سایت کودک و نوجوان شبکه آموزش -آموزش نقاشی
آموزش قرآن
آموزش عربی
آموزش انگلیس
آموزش فرانسه
مجموعه آموزش چینی
آموزش در ورزش
آموزش شوهرداری
برنامه نود90
ایسنا ورزشی
پخش زنده فوتبال
اخبار دانشگاه ازاد - ازمون
دانشگاه خلیج فارس بوشهر
دانشگاه پیام نور بوشهر - همه واحد ها
دانشگاه پیام نور واحد بوشهر
انتخاب رشته پیام نور
نمرات پیام نور
مجازی و غیر مجازی
کتابهای پیام نور
بازارکار
ثبت نام کارت هوشمند سوخت - موتور سیکلت
رهگیری کارت هوشمند ماشین - پست
گاز سوز کردن ماشین
کارت سوخت گازوییل
بانک الکترونیک صادرات
همراه اول
ایرانسل
پخش زنده تلویزیون
سروش سیما
نظر سنجی صدا و سیما
تیتراژ تلویزی.ن
تیتراژ تلویزیون
اس ام اس
مجلس
شیخ انصاریان
شهید آوینی
مهدویت
سازمان شنجش
دیکشنری آنلاین
مقالات | خدمات مهندسی و صنایع برق ایران
بانک بان
مرکز عمران ایران
دانلود نرم افزار های حسابداری
استاندارهای حسابداری
وام
گروه مستند سراج
دایرکتوری وبلاگ های ایرانی
ورزش بانوان یا خیابانگردی
سامانه ارسال ایمیل تبلیغاتی
تک شاخ
طراح وب سایت
«چی شد چادری شدم؟»
سایت حمایه الشعب البحرینی
فرقه اهل حق چه کسانیند؟

اهل حق نام یکى از فرقه هاى غُلات [غلوکنندگان در حق امامان] است که على اللهى هم نامیده مى شوند. آنان درباره امام على(علیه السلام)راه غلو را پیموده و براى او مقام الوهیت اثبات کرده اند. برخى افراد این فرقه ممکن است چنین اعتقادهایى نداشته باشند.
برخى هواداران این فرقه مى گویند: این فرقه در قرن دوم هجرى پدید آمده و در قرن هفتم تجدید حیات کرده و بعضى دیگر معتقدند که ریشه پدید آمدن این فرقه، به قرن چهارم بر مى گردد و مؤسس آن را فردى به نام مبارک شاه که عنوان سلطان طریقت داشته مى نامند و مى گویند صد سال پس از مرگ او، روح مبارک شاه در جسم فردى به نام سلطان صحاک یا اسحاق تجلى کرده و در واقع مؤسس و کامل کننده مسلک آن ها سلطان صحاک بوده است.
سلطان اسحاق براى تشکیلات این فرقه جانشینانى تعیین کرد و به هر کدام لقبى داد، پیر بنیامین را به سمت پیرى و داود را به سمت دلیل و... معرفى کرد.
از نظر اهل حق هر کس که پیرو این مسلک باشد، نخستین وظیفه او این است که به وسیله یکى از پیرها یا دلیل هاى منسوب به یکى از خاندان ها، خود را به یک خاندان مرتبط سازد و بر این اساس سر سپردن به یکى از شاخه هاى این فرقه، هویت مذهبى او را معین مى سازد.
اهل حق در هفته یک یا چند بار در جسم خانه و با جضور پیر جمع مى شوند، و مراسم را به طور معمول در شب هاى جمعه با تشریفات ویژه اى برگزار مى کنند و نذر و نیازها را با خلوص نیت و پاکى جسم و تجلى روح به پاکان انجام مى دهند و آن را براى حل مشکلات مؤثر مى دانند.
اهل حق نماز نمى خوانند و به جاى آن نذر و نیاز مى کنند و روزه مخصوصى مى گیرند که سه روز است. بعضى گروه هاى اهل حق که از آنان با عنوان شیطان پرست یاد مى شود، نسبت به شیطان تکریم و احترام قائلند و با لعنت فرستادن به شیطان به شدت مخالفند.
سبیل در نزد اهل حق حرمت ویژه اى دارد و وجود آن را از ارکان اصلى سلطان صحاک مى دانند. عمده ترین مرکز اهل حق در ایران، استان کرمانشاه به ویژه شهرهاى کرمانشاه، اسلام آباد، سرپل ذهاب، قصر شیرین، کرند غرب، صحنه، دینور و... مى باشد. •
ما در این جا عقیده قاطع نداریم که آن چه اشاره شده اعتقادهاى حقیقى و واقعى اهل حق باشد، بلکه تنها اگر فرض کنیم که چنین اعتقادهایى داشته باشند، بنا به دلایلى با اسلام اصیل و ناب و نیز با سیره اهل بیت و پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم)به ویژه امام على(علیه السلام)فاصله و منافات دارد، چون هر عقل سالمى به وحدانیت خداوند متعال شهادت مى دهد و در جاى خود بر توحید و یگانگى خداوند دلایل محکم و مستدل عقلى ارائه شده است; افزون بر این، عقیده الوهیت درباره امام على(علیه السلام)برخلاف آیات روشن قرآن کریم است. قرآن کریم بر موضوع توحید بسیار تأکید مى فرماید و حتى سوره اى به نام توحید در قرآن نازل شده است. امام على(علیه السلام)از پیشوایان معصوم بوده و مانند دیگر انسان ها بنده خداوند و انسان کاملى محسوب مى شود. خود آن حضرت عقیده افراطى و غلوآمیزرا درباره خویش رد کرده، مى فرماید: «او را سپاس مى گویم و زیادت خواه نعمت اویم، گردن نهاده عزت اویم، پناه خواه از معصیت اویم و نیازمند کفایت اویم.... گواهى مى دهم که خداوند یکتاست...» •
در جایى دیگر مى فرماید: «سیهلک فى صنفان: محب مفرط یذهب به الحب الى غیر الحق و مبغض مفرط....; به زودى دو دسته به خاطر من تباه شود: 1. دوستى که کار را به افراط کشاند و محبت، او را به غیر حق براند. 2. و آن که در بغض اندازه نگاه ندارد و بغضش او را به راهى که راست نیست در آورد. حال آن دسته نیکوست که درباره من راه میانه را پیماید و از افراط و تفریط بپرهیزد.» •
هم چنین در آیات قرآن کریم بر وجوب و اقامه نماز، به ویژه نمازهاى یومیه بسیار تأکید و سفارش شده و آن را عبادتى واجب شمرده است، چنان که مى فرماید: «...فَاَقِیموا الصَّلوةَ اِنَّ الصَّلوةَ کانَت عَلَى المُؤمِنینَ کتـبـًا مَوقوتـا;(نساء،103)... نماز را ]به طور معمول[ انجام دهید، زیرا نماز وظیفه ثابت و معیّنى براى مؤمنان است.»
در روایات اسلامى نیز بر وجوب نمازهاى روزانه تأکید و سفارش شده است تا جایى که نماز مرز میان کفر و ایمان دانسته شده است، اهل بیت(علیهم السلام) به ویژه امام على (علیه السلام)نیز تا آخرین لحظات عمر شریف خود هیچ گاه نماز را ترک نکردند; امام على(علیه السلام)در این باره مى فرماید: «شما را به نماز و مواظبت بر آن سفارش مى کنم، زیرا که نماز بهترین کار است و ستون دین شماست.» •
در جایى دیگر مى فرماید: «مراقب نماز باشید و آن را پاس دارید و بسیار به جاى آورید و به وسیله آن ]به خدا[ تقرب جویید، زیرا نماز در اوقات معین بر مؤمنان واجب گشته است، آیا به پاسخ دوزخیان گوش فرا نمى دهید که وقتى از آن ها پرسیده شود: «چه چیز شما را به دوزخ کشانید؟ گویند: ما از نمازگزاران نبودیم.» •
پس نمى توانیم ادعا کنیم که دوست دار امام على(علیه السلام)هستیم، ولى به سفارش ها و سیره آن حضرت عمل نکنیم.
ما مسلمانان بر اساس دلیل هاى محکم عقلى (استدلالى) و نقلى (روایات و سیره پیامبر و اهل بیت(علیهم السلام)) معتقدیم که باید در عمل و فکر، پیرو آخرین پیامبر بزرگ خداوند و پیشوایان معصوم(علیه السلام)باشیم که در روایات اسلامى دوازده نفر معرفى شده اند که نخستین آن ها مولاى متقیان حضرت على(علیه السلام)و آخرین آنها نجات دهنده بشریت و امام مهربانى ها و مهرورزى ها و عدالت گستر جهان حضرت امام مهدى(علیه السلام)مى باشند.
پیامبر گرامى و عزیز(صلى الله علیه وآله وسلم)مى فرماید: «تا وقتى که دوازده جانشین من بر شما حکومت کنند، این دین پیوسته برپاست.» •
پرسش گر محترم! ما نمى گوییم چشم بسته و بى دلیل باید مذهب شیعه دوازده امامى را پذیرفت، بلکه انسان باید با چشم باز، با تحقیق و مشاوره و بدون هیچ تعصبى تحقیق کند، تا حقایق را براى فطرت و سرشت خویش روشن سازد.
از میان فرقه هاى اسلامى، مذهب شبعه دوازده امامى، هم چون خورشیدى مى درخشد و دیگر فرقه ها نسبت به آن بسان ستارگان و سیارات کم فروغند که نور خود را از ماه و خورشید مى گیرند.
مذهب تشیع از مبانى عقلى و نقلى محکمى برخوردار است و در واقع استمرار رسالت پیامبر گرامى نیز به وسیله امامت دوازده گانه ممکن است.
برخى اعتقادهاى شیعه عبارت است از:
1. عقیده به مهدویت: شیعه معتقد است آخرین امام معصوم(علیه السلام)به خاطر مصالح و حکمت هایى از چشم مردم غایب است و از پس پرده غیبت، هدایت مردم و هستى را بر عهده دارد، و زمانى که خداوند صلاح بداند در برابر ظالمان و ستمگران قیام و ظهور خواهد کرد و حقّ مظلومان را از ظالمان خواهد گرفت و عدل و داد را در سراسر جهان حکم فرما مى کند. •
2. شیعه معتقد است که امر خطیر و مهم جانشینى پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم)به خاطر اهمیت آن باید از طرف خداوند متعال صورت پذیرد و خداوند متعال امام را باید از میان افرادى که معصوم باشند، انتخاب کند; آیات فراوانى از قرآن کریم بر این مهم دلالت دارد، از جمله آیه تطهیر که مى فرماید: «اِنَّما یُریدُ اللّهُ لِیُذهِبَ عَنکمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ ویُطَهِّرَکم تَطهیرا;(احزاب، 33) خداوند فقط مى خواهد پلیدى و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملا شما را پاک سازد.»
افزون بر مفسران شیعه، برخى مفسران اهل سنت هم معتقدند این آیه درباره عصمت پیشوایان معصوم و اهل بیت پیامبر عزیز و مهربان نازل شده است. •
هم چنین آیه اکمال (مائده، 3)، آیه اولى الامر(نساء، 59) و... همه بر جانشینى و امامت دوازده امام پس از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم)دلالت مى کند. •
3.از دیگر عقاید شیعه دوازده امامى، شفاعت است که بر اساس این عقیده، انسان هاى پرهیزگار مانند پیامبران، امامان(علیهم السلام)نیکوکاران، صالحان و مؤمنان مى توانند در روز قیامت در نزد خداوند مهربان و به اجازه او، از عده اى شفاعت کنند تا خداوند از گناهان آن ها چشم پوشى کند. خداوند در آیه 255 سوره بقره مى فرماید: «مَن ذَا الَّذى یَشفَعُ عِندَهُ اِلاّ بِاِذنِهِ; کیست آن کس که جز به اذنش در پیشگاهش شفاعت کنند.» علامه سید محمد حسین طباطبایى(رحمه الله) در این باره مى گوید: «مراد از شفاعت کنندگان در آیه یاد شده، امامان معصوم(علیهم السلام) هستند.» •
4. توسل و درخواست کمک و استعانت از محضر اهل بیت(علیهم السلام) یکى دیگر از اعتقادهاى شیعه است این عقیده نیز مانند دیگر اعتقادهاى شیعه، بر آیات و روایات اسلامى تکیه دارد; قرآن کریم مى فرماید: «یـاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا اتَّقُوا اللّهَ وابتَغوا اِلَیهِ الوَسیلَةَ...(مائده، 35); اى کسانى که ایمان آورده اید از ]مخالفت فرمان[ خدا بپرهیزید و وسیله اى براى تقرب به او بجویید...» یکى از بهترین مصادیق آن اولیاى الهى هستند که ما خداوند را به حق آنان و به منزلتى که نزد خداوند دارند سوگند مى دهیم و مى گوییم: «اللهم انى اسئلک و اتوجه الیک بنبیک...» •
پاورقی ها:
1. ر.ک: فرق و مذاهب کلامى، على ربانى گلپایگانى، ص 323 ـ 327، مرکز جهانى علوم اسلامی
2. ر.ک: نهج البلاغه، ترجمه سید جعفر شهیدى، ص 8، خطبه 2، انتشارات علمى و فرهنگى،
3. ر.ک: نهج البلاغه، همان، ص 125، خطبه 127.
4. ر.ک: میزان الحکمة، محمد محمدى رى شهرى، ترجمه حمید رضا شیخى، ج 7، ص 3095.ص 3133،ص 249
5. براى آگاهى بیش تر ر.ک: عدالت گستر جهان، آیة الله ابراهیم امینى.
6. ر.ک: المسند، سلیمان بن داود بن الجارود، ج 8، ص 274، حیدر آباد، پاکستان.
7. براى آگاهى بیش تر ر.ک: مباحث کلى امامت، آیة الله امینى، انتشارات دفتر تبلیغات
8. ر.ک: المیزان فى تفسیر القرآن، سید محمد حسین طباطبایى، ج 19، ص 291.
9. ر.ک: مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمى، دعاى توسل، انتشارات الزهراء،


نظرات شما | لینک ثابت مطلب
فرقه اهل حق، علی اللهی
***
*****
مطالب جذاب
کشکول شیخ بهایی دفتراول
کشکول شیخ بهایی دفتردوم
کشکول شیخ بهایی دفترسوم
کشکول شیخ بهایی دفترچهارم
کشکول شیخ بهایی دفترپنجم
داستان های آموزنده
خواندنی های شگفت آور
آیا می دانید؟....حتما بخوانید
عدد 13 را مبارک می‌دانم
زندگینامه پیامبراسلام(ص)
بخش سریال نرم افزارها
چند روش برای تقویت مغز
سرگذشت اسکنر مقدونی
نگاهی به دیوار چین..............
حر شهدای جنگ که بود؟؟؟
چرا نام ائمه در قرآن نیامده؟.......
قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)
چهل نکته درباره حرم امام رضا(ع)
فیلترینگ و نظارت بر اینترنت درجهان
تونل توحید در مقایسه با تونل خرم-زال
بیو گرافی شیطان رجیم ........
بومی‌سازی یک سامانه موشکی
کارت هوشمند سوخت................
یورش به حوزه 117 ...............
مادرشهیدی که بازیگر شد
ناگفته‌های دیدار نمایندگان‌کاندیداها با رهبری
سورپریز پارتی های زهره کاظمی
افشای ابعاد تازه‌ای از "فتنه‌ بزرگ"
با موزیلا فایرفکس باشید
دانلودکتب فیزیک پیام نور
دانلود کتب کامپیوتر پیام نور
دانلودکتب ریاضی پیام نور
دانلودکتب صنایع پیام نور
دانلودکتب آمار پیام نور
بمب اتم چیست ؟
سایت های کاربردی
قضاوت با شما
آموزش آپدیت نود32 واسمارت سچریتی
motherboard چیست و چه کاری انجام می دهد ؟
CPU چگونه ساخته میشود؟
عکس هایی از دختر میرحسین موسوی
مصر به روایت کاریکاتور
تنظیمات موزیلا فایر فکس
وهن مسجد مقدس جمکران در سایت منتسب به موسسه تنظیم
تصاویرهتاکین به امام هادی در فیس بوک
گفت‌وگوی رجانیوز با ابوشریف از اولین فرماندهان سپا
آثار و خواص تمام یک‌صد و چهارده سوره قرآن کریم
«علی مع الحق والحق مع علی»
تاریخچه وهابیت
متن کامل خطبه پیامبر اکرم(ص) در غدیر خم
متن کامل غدیر خم (عربی)
متن نامه عمر بن خطاب به معاویه
خلاصه‌ای از زندگانی حضرت فاطمه(س)
علمای معتبر اهل سنتی که شیعه شده اند
این واقعیت ها شما را شگفت زنده می کنند!
فشارخون بالا
آشنایی با اصحاب ایرانی ائمه(ع)
من هم در اغتشاشات 88 بودم
دانلودسخنرانی های دکتر عباسی
سخن بزرگان
[ و ابن جریر طبرى در تاریخ خود از عبد الرحمن پسر ابى لیلى فقیه روایت کرده است ، و عبد الرحمن از آنان بود که با پسر اشعث براى جنگ با حجاج برون شد . عبد الرحمن در جمله سخنان خود در برانگیختن مردم به جهاد گفت : روزى که با مردم شام دیدار کردیم ، شنیدم على ( ع ) مى‏فرمود : ] اى مؤمنان آن که بیند ستمى مى‏رانند یا مردم را به منکرى مى‏خوانند و او به دل خود آن را نپسندد ، سالم مانده و گناه نورزیده ، و آن که آن را به زبان انکار کرد ، مزد یافت و از آن که به دل انکار کرد برتر است ، و آن که با شمشیر به انکار برخاست تا کلام خدا بلند و گفتار ستمگران پست گردد ، او کسى است که راه رستگارى را یافت و بر آن ایستاد ، و نور یقین در دلش تافت . [نهج البلاغه]
عضویت
 
اوقات شرعی